kasilor

1403-02-25 19:27

علائم بیماری اسب در کاسی لر

علائم بیماری اسب

علائم بیماری اسب

در این مقاله علائم بیماری اسب از کاسی لر ما تجربه نیم قرن نگهداری از اسب را با شما به اشتراک گذاشته ایم و سعی کرده ایم علائمی را با شما در میان بگذاریم که سر رشته پیشگیرانه در مشکلات اسب خواهد داشت ، پس با ما همراه باشید.

همچنین برای خرید لوازم اسب سواری از کاسی لر میتوانید از فروشگاه ما دیدن فرمایید .

اسب به عنوان یک حیوان نجیب در طول تاریخ همیشه با انسان ارتباط همزیستی داشته است، و انسان از گذشته تاریخ تا به امروز در زندگی خود، از این حیوان زیبا برای حمل وسائل، به عنوان نیروی کار، در مسافرت های دور دست، در ورزش اسب سواری و اسب دوانی، و حتی به عنوان همدم و مانوس خود استفاده نموده است. اما اسب همانند انسان نیاز به رسیدگی و مراقبت های بهداشتی دارد. انواع بیماری ها و عفونت های ویروسی، انگلی، باکتریایی، قارچی، بیماری متابولیک (ناشی از سوء تغذیه)، و بیماری های ژنتیکی وجود دارند که تهدیدی برای زندگی اسب می باشند. بنابراین، شناخت بیماری های اسب، و اقدام جهت کنترل، پیشگیری و درمان آنها امری ضروری می باشد. برخی از مهم ترین و شایع ترین بیماری های اسب به شرح زیر هستند:

بیماریهای پوستی

 

این بیماریها عبارتند از: آبسه، هماتوم ها، شپش، ملانوما، تب لجن، ادم، اورریچ، باران سوختگی، کچلی، سویت ایچ، زگیل و انواع زخم ها و…

بیماریهای دستگاه تنفسی

 

این بیماریها عبارتند از: بیماری انسداد مزمن ریوی، هرپس ویروسی اسبی تیپ یک، خونریزی ریوی متعاقب تمرین، آنفولانزا، فلج حنجره، کرم ریه و بیماری استرانگل و…

بیماریهای دستگاه گردش خون

 

بیماریهای دستگاه گردش خون عبارتند از: آنمی، دهیدراسیون، تورم گره های لنفاوی و مرمر قلبی و آریتمی و ..

بیماریهای دستگاه حرکتی

 

این بیماریها عبارتند از: آرتریت، ازوتوریا، مشکلات کمر، میخچه، شکستگی، بیماری ناویکولار، سوراخ شدن کف پا، ترک سم، درد قلم پا، اسپاوین، استخوانچه های اضافی، مشکلات مفصل زانو، کشیده شدن تاندون، ورم مفصل ساق پای اسب، آماس چرکی پای اسب و آماس مچ و…

بیماریهای دستگاه عصبی

 

این بیماریها عبارتنداز: آسیبهای چشمی، بیماری علف، تکان دادن سر، التهاب متناوب چشم، کزاز، سندرم وبلر و…

بیماریهای دستگاه گوارشی

 

این بیماریها عبارتند از: انسداد حاد مری، مشکلات دندانی، انباشتگی چرک در سینوس پیشانی، تجمع مواد در دستگاه گوارش، لامینیت، مسمومیت، دفع نشدن مکونیوم، کولیک اسپاسمودیک، کرم های انگلی و دندان گرگی و..

بیماریهای دستگاه ادراری و تولید مثلی (تناسلی)

 

این بیماریها عبارتند از: سقط جنین، زایمان، استروس، تورم پستان، جفت ماندگی و نفریت و…

بیماریهای متابولیک

 

قولنج یک بیماری نیست ولی به عنوان یک ناهنجاری ممکن است توسط عوامل زیادی به وجود آید.این بیماری ها عبارتند از : قولنج،قولنج نامنظم (ناشی از گرفتگی عضلانی(،قولنج ناشی از یبوست،قولنج حجیم،قولنج روده ای و….

حالا با یک سری بیماری های نام آشنا اسب ها آشنا میشویم

میلوآنسفالیت تک یاخته ای اسبی (EPM)

EPM یک بیماری اسب است که سیستم اعصاب مرکزی اسب را مورد حمله قرار می دهد. این بیماری اسب توسط یک انگل تک یاخته ای به نام سارکوسیستیس نورونا ایجاد می شود. انتقال آلودگی به واسطه دریافت سارکوسیستیس عفونت زای یافت شده در مدفوع جانوری به نام اوپوسوم صورت می گیرد. علائم این بیماری اسب عبارت از تشنج، افسردگی، آتروفی و تحلیل عضلانی، عدم تعادل، لنگش و فلجی.

آرتریت یا ورم مفصل ویروسی اسب (EVA)

نوعی بیماری اسب با پتانسیل شیوع و سرایت بالا است، که اغلب به صورت همه گیری در مواقع حضور اسب ها در مزارع، یا در مسابقات، و یا در نمایشگاه ها اتفاق می افتد. این بیماری اسب، در اسب های خیلی جوان و یا اسب های خیلی پیر، همچنین در شرایط استرس، با علائم بسیار شدیدی همراه است. علائم این بیماری اسب، شامل تب، سرفه، افسردگی، ورم صورت و پا، سقط جنین به میزان بالا، و گاهی مرگ می باشد.

آبله اسب (Horse pox)

آبله یکی از معروف‌ترین بیمار‌های اسب آبله است. آبله اسب قابل‌سرایت به انسان و گاو است. کرّه اسب‌ها به بیماری حساس‌تر بوده و گاهی تلف می‌گردند. درصورتی‌که دانه‌های آبله در روی پاهای حیوان ظاهر شود اندکی لنگش ایجاد کرده، کم‌کم دانه‌ها چرکی شده و روی آن‌ها را دلمه خشک می‌پوشاند و حال حیوان بهبود می‌یابد.

علائم : جراحات و دانه‌هایی در سطح داخلی دهان، زیر زبان، لثه‌ها و لب،تب،بی اشتهایی،

پیشگیری : ضدعفونی کردن وسایل و لوازم تیمار، سوارکاری و… توصیه می‌شود. بهبودی از این بیماری با ایجاد ایمنی قوی همراه است. از آنجایی که جراحات پوستی بیماری ناراحتی کمتری برای اسب ایجاد می‌کند، برخی از کارشناسان عقیده دارند که با آلوده ساختن اسب از طریق بین پوستی می‌توان حیوان را در برابر شکل خطرناک بیماری ایمن ساخت.

درمان : برای آبله اسب یا درمان زخم‌های آبله، داروی خاصی وجود ندارد. خشک نگهداشتن زخم‌ها، آنتی‌بیوتیک (فرم موضعی) جهت جلوگیری از آلودگی میکروبی و داروهای مسکن جهت تسکین درد مفید است.

بیماری کزاز (Tetanus)

کزاز نوعی بیماری اسب است که در اثر توکسین یک باکتری به نام کلستریدیوم تتانی تظاهر می یابد. این باکتری معمولا یک باکتری فرصت طلب بوده و از طریق زخم ها یا جراحت های پوستی ایجاد شده در اثر برخورد بدن اسب با سیم خاردار، سم های زیاد کوتاه شده، و یا حتی به دنبال برخی اعمال جراحی مانند سزارین به جریان خون و سیستم عصبی راه پیدا می کند. این باکتری به وفور در کود اسب یافت می شود. این بیماری اسب تقریبا همیشه کشنده است.

علائم : انقباضات اسپاسمی و سفت و خشک شدن همه یا بعضی از عضلات ارادی بدن (مخصوصا عضلات فک، صورت و گردن(،تب بالا، واکنش های خشونت آمیز نسبت به تحریکات ناگهانی و سر وصداها

پیشگیری : تلقیح واکسن برای پیشگیری از بیماری کاملا ضروری است، و بایستی هر سال یک بار واکسیناسیون تکرار شود. همچنین لازم است در مواقع اعمال جراحی، زخم ها و جراحت های پوستی ایجاد شده، واکسن یادآور مایه کوبی شود.

درمان : درمان شامل پاکسازی و ضد عفونی کامل زخم، استفاده از آنتی بیوتیک و آنتی توکسین کزاز است

بیماری مشمشه (Glanders)

یک بیماری اسب باکتریایی است که توسط باکتری سرایت کننده خطرناکی به نام سودوموناس مالئی ایجاد می شود. این باکتری نسبت به نور، گرما و مواد ضدعفونی کننده حساس می باشد، ولی در محیط های تاریک و غیر بهداشتی تکثیر می یابد. بنابراین، اسب هایی که در جاهای کم نور و نامناسب و با برنامه غذایی فقیر و کم کالری پرورش داده می شوند در خطر آلودگی شدید قرار دارند. انتقال عفونت از طریق ترشحات تنفسی (بینی و دهان) انجام می شود. علائم شامل تب بالا، ترشحات تنفسی و آبریزش بینی، سرفه و مشکلات تنفسی، زخم هایی در مخاط بینی و پوست شکم، و مرگ در اثر ورود باکتری به جریان خون می باشد. متاسفانه واکسن و درمان موثر برای این بیماری اسب در دسترس نیست، و جداسازی اسب های مبتلا از سایر حیوانات، پس از مثبت بودن آزمایش مالئین (آزمایش اختصاصی مشمشه) و معدوم سازی و دفن لاشه در جاهای دور از محل زندگی انسان و حیوانات بر اساس پروتکل بهداشتی، در دستور کار قرار می گیرد.

بیماری هاری(Rabies)

هاری علاوه بر بسیاری از حیوانات، بیماری اسب نیز می باشد. یک بیماری ویروسی کشنده ای است که سیستم عصبی حیوانات را آلوده می سازد. همه پستانداران از جمله انسان به این بیماری حساس است. انتقال آلودگی از طریق ترشحات بزاق حیوانات مبتلا یا گاز گرفتگی و نیش حیوانات آلوده انجام می گیرد. اولین بار انتشار این ویروس در طبیعت از طریق حیواناتی مانند راکون، خفاش، راسو، روباه و گرگ اتفاق افتاده است. امروزه هاری در بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی یافت می شود، و سگ ها به عنوان مهم ترین منبع و مخزن ویروس هاری برای سایر حیوانات محسوب می شوند.

علائم : اولین نشانه بیماری هاری در اسب وجود خارش در محل گازگرفتگی است. اسب بیمار مضطرب بوده غذا نمی‌خورد و مرتب محل گزش را با دندان خود می‌کند. به پرستار و افرادی که به او نزدیک می‌شوند حمله می‌کند و اگر فرار نکنند آن‌ها را به‌شدت گاز می‌گیرد. به‌تدریج نشانه‌های فلجی در عضلات گلوی دام ظاهر شده و حیوان باوجود تشنگی مفرط نمی‌تواند آب بخورد. فلجی کم‌کم به پاها رسیده، حیوان به زمین می‌خورد و در مدت کوتاهی تلف می‌شود.

پیشگیری : واکسیناسیون

درمان : –

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − هفت =